Czy ból zębów zawsze stanowi zwiastun choroby?

mężczyzna z bólem zęba

Czy ból zębów zawsze stanowi zwiastun choroby?

Ból zęba zmniejsza komfort życia i może utrudnić codzienne funkcjonowanie. Wiele osób doświadczających tego typu dolegliwości zwleka jednak z udaniem się na konsultację stomatologiczną. Czy ten uciążliwy objaw to zawsze wynik rozwijającej się choroby w obrębie jamy ustnej?

Przyczyny bólu zęba

Za jedną z głównych przyczyn bólu zęba należy wskazać chorobę bakteryjną – próchnicę. Nieleczona nie tylko może powodować silne dolegliwości bólowe, ale prowadzić też do powstania ubytków. Niekiedy jednak źródła bólu zęba jest inne. Jeśli objaw ten pojawia się przede wszystkim w trakcie spożywania gorących lub zimnych pokarmów i napojów, to często świadczy o nadwrażliwości uzębienia wynikającego z odsłonięcia zębiny.

Podczas udzielanych przez nas konsultacji stomatologicznych w Łodzi nierzadko okazuje się, że powodem bólu zębów są wyrzynające się ósemki. Niekiedy symptom ten pojawia się po doznanym urazie mechanicznym, podczas którego doszło do uszkodzenia zęba, np. jego ukruszenia czy złamania.

Czy z bólem zęba zawsze trzeba iść do lekarza?

Często przejściowy ból zęba jest lekceważony przez pacjentów. To poważny błąd. Mimo że nie doświadcza się już dłużej dolegliwości, jak najbardziej mogły one świadczyć o poważnych nieprawidłowościach w obrębie jamy ustnej. Ustąpienie bólu to nierzadko konsekwencja jego obumarcia.

W przypadku wystąpienia jakiegokolwiek rodzaju bólu zęba (ostrego, tępego, pulsującego, samoistnego) powinno się zasięgnąć konsultacji stomatologicznej. Pozwala to uniknąć poważnych powikłań – m.in. uszkodzenia nerwów, zainfekowania dalszych tkanek, rozwoju ropnia. Warto dodać, że zdarza się, iż ból zęba to symptom choroby zatok. Charakterystyczne jest wówczas to, że dolegliwości nasilają się, gdy zmienia się ustawienie głowy, unosi ją lub pochyla.