Czy usuwanie ósemek jest konieczne?

narzędzia dentystyczne

Czy usuwanie ósemek jest konieczne?

Ósemki lub zęby mądrości, bo tak potocznie się je nazywa, to zęby trzonowe, które wyrzynają się najczęściej między 17. a 25. rokiem życia (chociaż nie u każdego; mogą też pojawić się na znacznie późniejszych etapach życia) jako ostatnie w łuku zębowym. Współczesnemu człowiekowi nie są one tak naprawdę potrzebne. W przeszłości były niezbędne do gryzienia i żucia pożywienia, które spożywane było głównie w surowej postaci. Obecnie większość spożywanych produktów jest przetworzona, więc nie spełniają one tak ważnej funkcji. W związku z tym wiele osób zastanawia się, czy trzeba usuwać ósemki. Nie ma jednej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Jeśli pojawiają się wyraźne wskazania do ekstrakcji, należy to zrobić. Jeżeli jednak pacjent nie boryka się z żadnymi dolegliwościami związanymi z zębami mądrości, zabieg ich usunięcia nie jest konieczny.

Wskazania do ekstrakcji ósemek

Ósemki nie pełnią żadnej istotnej funkcji w uzębieniu, dlatego też często uważa się, że należy je usunąć. Zdaniem ekspertów, jeśli ich pojawienie się nie powoduje żadnych uciążliwych dolegliwości, nie ma takiej konieczności. Istnieją jednak pewne wskazania do ekstrakcji zębów mądrości.

Jednym z najczęstszych problemów, z jakim pacjenci zgłaszają się do gabinetu stomatologicznego, jest stan zapalny w okolicy ósemek i związane z nim dolegliwości bólowe. W uzasadnionych przypadkach lekarz może zalecić wykonanie zabiegu. Procedura może być też wdrożona w sytuacji, gdy usytuowanie zębów uniemożliwia prawidłowe ich oczyszczanie, co z kolei może zwiększać ryzyko wystąpienia próchnicy w obrębie ósemek i zębów sąsiednich. Wówczas także stomatolog może zalecić pacjentowi poddanie się zabiegowi ekstrakcji. Także zęby, które nie mieszczą się w łuku zębowym i naciskające na pozostałe, powinny zostać prewencyjnie usunięte.

Ekstrakcja wykonywana jest w przypadku zatrzymanych ósemek. Dotyczy to również nieprawidłowego kierunku wyrzynania zębów mądrości, np. ósemka zatrzymana w kości i odchylona do tyłu czy częściowo wyrznięta z kości i ułożona w pozycji poziomej. Wskazaniem do usunięcia zębów mądrości może być też planowane leczenie ortodontyczne.

Konsekwencje zatrzymanych lub nieprawidłowo wyrzniętych zębów mądrości

W niektórych przypadkach proces wyrzynania ósemek może powodować poważne dolegliwości bólowe, stany zapalne, a także problemy z prawidłowym zgryzem czy wykonywaniem zabiegów higienicznych. W dużej mierze wynika to z tego, że szczęka współczesnych ludzi jest znacznie mniejsza w porównaniu z rozmiarem szczęki naszych przodków. Niekiedy ósemki nie mieszczą się w szczęce i naciskają na pozostałe zęby, niekiedy prowadząc nawet do ich stłoczenia i przesunięcia.

Zęby zatrzymane bardzo często powodują silny ból skroniowo-żuchwowy, w tym również mogą przyczyniać się do częstych bólów głowy. W takich przypadkach ekstrakcja wykonywana jest profilaktycznie w celu eliminacji ryzyka torbieli, złamań żuchwy czy resorpcji zębów sąsiadujących.