Jak długo trwa proces gojenia dziąsła po usunięciu zęba?

usunięty ząb

Jak długo trwa proces gojenia dziąsła po usunięciu zęba?

To jak długo dziąsło będzie goić się po ekstrakcji zęba, zależy od kilku czynników, z których najważniejszym jest skomplikowanie przeprowadzanego zabiegu. Z zasady najtrudniejszymi do usunięcia zębami są najgłębiej osadzone trzonowce: szóstki, siódemki i – przede wszystkim – ósemki. W większości przypadków proces gojenia trwa około dwóch tygodni, a dyskomfort ustępuje po mniej więcej trzech dniach. Nieprawidłowa pielęgnacja rany oraz różnego rodzaju powikłania po zabiegu mogą jednak wydłużyć ten okres.

Jak prawidłowo dbać o gojące się dziąsło?

Gojenie się dziąsła rozpoczyna się natychmiast po usunięciu zęba. Już w momencie samego powstania rany dochodzi do skurczu naczyń krwionośnych, które przygotowują się do jej zasklepienia – zaczyna powstawać gęsty skrzep, który ma za zadanie zabezpieczać drażliwe miejsce, gdy trwać będzie jego regeneracja. Aby zapewnić temu procesowi odpowiednie warunki, nie należy wyjmować zbyt wcześnie gazy, umieszczonej przez dentystę na zranionym dziąśle. Ochroni ona uszkodzenie przed czynnikami zewnętrznymi, pozwalając skrzepowi powstawać bez niepotrzebnych komplikacji.

Wspomniany skrzep ma niezwykle duże znaczenie. Z usuwaniem zębów wiążą się zabiegi pielęgnacyjne, które muszą być przeprowadzane przez pierwsze dwa dni – należy uważać, aby wykonywać je bardzo ostrożnie i zgodnie z zaleceniami lekarza. Gwałtowne płukanie zębów lub szczotkowanie zranionego dziąsła może doprowadzić do zerwania strupa. To skutkuje otwarciem się rany i powrotem krwawienia oraz silnego bólu, a w najgorszych przypadkach do pojawienia się przykrych komplikacji.

Jak długo goi się dziąsło po usunięciu zęba mądrości?

Z ósemkami wiąże się spory problem: w większości przypadków pojawiają się nieco z boku szczęki i są osadzone bardzo głęboko. Z tego powodu proces ich usuwania bywa bardzo skomplikowany, a wywoływane przy tym zranienie jest dość duże. Gojenie się takiego uszkodzenia trwa nieco dłużej i niejednokrotnie wiąże się z założeniem szwów. Sam proces przebiega jednak bardzo podobnie, co w przypadku reszty zębów: należy uważać, aby nie zerwać strupa, a wszelkie odstępstwa od normy zgłosić lekarzowi.