Nowe badania wykazały….

pacjent

Nowe badania wykazały….

Nowe badania wykazały, że obawa przed dentystą może nie tylko wpłynąć na zdrowie jamy ustnej, ale może poważnie zaszkodzić ogólnej jakości życia.

Badanie, opublikowane w International Dental Journal, ujawniło, że lęk dentystyczny może silnie wpłynąć na Ciebie psychicznie i społecznie, prowadząc do uczuć takich jak wstyd, słaba pewność siebie i izolacja społeczna 1.

Na kluczowe elementy dobrobytu społecznego, takie jak dochody i wykształcenie, negatywnie wpływał również lęk dentystyczny.

Przesłuchiwani byli prawie dwa razy bardziej narażeni na niższe dochody, jeśli obawiali się wizyt u dentysty. Wyniki pokazały również, że dwa razy częściej cierpią na zły stan zdrowia jamy ustnej.
Ponad 10 milionów dorosłych w Polsce odczuwa pewien poziom lęku u zębów, a około sześć milionów cierpi na fobię zębową.

„Jest to niezwykle powszechny niepokój i jeden z kluczowych powodów, dla których ludzie nie odwiedzają dentysty tak często, jak powinni. Może to narazić Cię na poważne problemy ze zdrowiem jamy ustnej oraz, jak pokazują badania, inne ważne obszary twojego życia.

„Unikanie wizyty u dentysty z powodu strachu zwiększa ryzyko utraty problemów ze zdrowiem jamy ustnej, takich jak wczesne objawy próchnicy lub choroby dziąseł, dopóki nie będzie za późno na skuteczne leczenie, a Ty nie masz wyboru, musisz mieć leczenie.

„Może mieć także wpływ na pewność siebie i inne elementy dobrego samopoczucia psychicznego, co może mieć wpływ społeczny na twoje relacje, a nawet karierę.

„Może to również prowadzić do potencjalnie istotnych problemów zdrowotnych, ponieważ nieleczona choroba dziąseł jest powiązana z chorobami ogólnoustrojowymi, takimi jak choroby serca i cukrzyca.

„Współczesna stomatologia różni się od przerażających historii, na których możesz oprzeć swój lęk dentystyczny, a dzięki nowoczesnym technikom wszystkie zabiegi stomatologiczne są teraz praktycznie bezbolesne. Naprawdę nie ma potrzeby obawiać się wizyty u dentysty. ”

Oto kilka najważniejszych wskazówek, które pomogą ci przezwyciężyć lęk przed dentystą:

Wykonaj swoje badania

„Zaczyna się to na długo przed postawieniem stopy w gabinecie stomatologicznym. Przeprowadź lekkie badania, aby znaleźć „dobrego dentystę”.

„Porozmawiaj z przyjaciółmi i rodziną o ich pozytywnych doświadczeniach z dentystą, może to pomóc w znalezieniu stomatologa odpowiedniego dla Ciebie.nWielu pacjentów odnajduje swojego stomatologa z polecenia i wydaje się to rozsądnym podejściem, które może cię uspokoić.”

Umów się na spotkanie
„To świetne miejsce na dokonanie wyboru, który naprawdę może pomóc ci przezwyciężyć lęk. Umów się na spotkanie z samego rana, robiąc to, masz mniej czasu na zastanawianie się nad tym samego dnia i mniej prawdopodobne jest, że się wycofasz.

Rozmawiaj i zadawaj pytania

„Jeśli chodzi o spotkanie, komunikacja ma kluczowe znaczenie. Stomatolodzy są przyzwyczajeni do niespokojnych pacjentów, ponieważ jest to bardzo częsty problem, dlatego rozumieją, jak uczynić twoje doświadczenie tak płynnym i łatwym, jak to możliwe.
„Omów z nimi wszystko, co się wydarzy w trakcie wizyty, jeśli masz pytanie, zadaj je.
„Zdobycie jak największej ilości informacji powinno pomóc złagodzić twój niepokój.”
Uzyskaj wsparcie
Stomatolodzy ucieszą się, że możesz zaprosić przyjaciela lub członka rodziny na wizytę w Klinice, aby uzyskać potrzebne Ci wsparcie.
„Po kontroli lub leczeniu wyjdziesz mówiąc: „dobrze, że nie było tak źle”, a następna wizyta będzie dla Ciebie o wiele łatwiejsza.”

Bibliografia
1. Hakeberg, M. and Wide, U. (2018). Ogólne problemy ze zdrowiem jamy ustnej u dorosłych z naciskiem na osoby z lękami dentystycznymi International Dental Journal.